Koka knäck inlägg 2

Som sagt koka jag knäck nyss dett blev mitt resultat




MUUUMS

Och ni kan inte gissa villken låt som var med mig i kokandet :D

Jo ingen annan än Katy perrys - hot 'n' cold  haha kanske inte direkta jul låten men fyfan vad det gick bra att lägga upp knäcken : )

så för alla knäck fixare en perfa låt

'

och för alla som inte fixar knäck men vill göra det redan i kväll kommer receptet jag hade. Riktigt gott!!!!!!!!!!!!



Knäck


Klocka Tid: 1 ½ timme

Muffins 100 st

Du behöver:

  • 2 dl strösocker
  • 2 dl ljus sirap
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 dl hackad mandel eller hasselnötter

Gör så här:

Blanda socker, sirap och vispgrädde i en tjockbottnad kastrull (så att det inte bränner fast).

Låt Koka ca 20-45 minuter till smeten blivit seg. Tiden beror på hur vid kastrull du har. Ju vidare kastrull desto snabbare går det.

För att se när knäcken är klar gör man "kulprovet". Det innebär att man tar en liten klick av smeten i ett glas kallt vatten och se om du lätt kan forma smeten till en kula. Då är det klart! Låt annars koka ytterligare och gör om testet.


När kulprovet har fått godkänt så rör man i den hackade mandeln eller nötterna.


Fördela smeten i små knäckformar. Låt stelna.


Förvara i burk med smörpapper mellan lagren.




God jul! ♥

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag kör alltid i mikron ^^ då tar det en kvart istället för 1½ timme och då har jag räknat med allt hälla upp och så ;) tips för nästa år (a) <33333



<5

2008-12-25 @ 22:24:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0